Het Britse vakdiploma wordt niet meer erkend binnen de Europese Unie. Vervoersmanagers met alleen een Brits vakdiploma kunnen zich in 2024 nog melden, om tevens een Nederlands getuigschrift te ontvangen.
Voor veelvuldig vervoer op landen buiten de EU kan er met een CEMT-vergunning gereden worden. Deze CEMT-vergunning is een kalenderjaar geldig en moet elk najaar opnieuw aangevraagd worden.
De Eurovergunning is vijf jaar geldig en moet voor de einddatum verlengd zijn. Zonder geldige vergunning loopt u het risico een boete te krijgen. Start daarom zeker 3 maanden vantevoren met het regelen van de verlenging!
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
Op 29 en 30 augustus 2024 vond bij de NIWO het bilateraal overleg over het wegvervoer plaats tussen Nederland en Turkije.
Alle bedrijven met een vergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO. De factuur met peildatum 1 juli 2024 is vanaf 15 juli 2024 verstuurd.
Op 27 juni 2024 vond bij de NIWO het eerste bilaterale wegvervoeroverleg plaats tussen Nederland en Kosovo.
Het CBS maakte vandaag nieuwe cijfers bekend. In 2023 vervoerden Nederlandse vrachtauto’s 642 miljoen ton goederen. Dat is 7 procent minder dan in 2022 en daarmee het laagste gewicht sinds 2015.
De NIWO onderhoudt contacten met diverse landen waarop Nederlandse wegvervoerders rijden.
Om fraude tegen te gaan en een eerlijk speelveld te creëeren voor alle bedrijven actief in het beroepsgoederenvervoer is het voertuigregister ingevoerd.
Vanwege de grote hoeveelheid vergunningaanvragen duurt de behandeling momenteel langer dan u gewend was. De maximale behandeltermijn van 8 weken wordt wel ruimschoots gehaald.
Begin 2024 zijn er in Nederland 16.591 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
Per 1 januari 2024 zijn niet alleen vervoerders, maar ook de afzenders en expediteurs verantwoordelijk voor een eerlijke transportsector.
Onlangs is de ECR EGTC opgericht. Dit is een samenwerkingsverband van Europese handhavingsinstanties op het gebied van wegvervoer.
Op 15 maart 2024 heeft de NIWO haar jaarverslag 2023 en de jaarrekening aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat toegezonden, met het verzoek de jaarstukken goed te keuren.
De NIWO bemiddelt bij onenigheid tussen een EETS-aanbieder en tolheffer. EETS betekent European Electronic Toll Service.
Op 23 februari 2024 is de plaatsvervangend directeur van de NIWO, Raymond Scherpenisse, verkozen tot onafhankelijk voorzitter van de 'Road Transport Group' van de ITF, die verantwoordelijk is voor de CEMT-vergunningen.
Alle houders van een vergunning voor beroepsvervoer over de weg ontvangen twee keer per jaar een heffingsfactuur van de NIWO. Half januari 2024 wordt de factuur verzonden.
Per 1 januari 2024 treden gewijzigde wetten en regels voor wegvervoerders in werking. Dit was nodig omdat Europa in 2020 het Mobiliteitspakket heeft aangenomen.
Het rapport van de wettelijke evaluatie laat een positief beeld zien over het functioneren van de NIWO in de periode 2018-2022.
Op 19 december 2023 tekenden Gerrit Jan Olthoff (NIWO) en Karin Visser (ILT) het nieuwe convenant voor het uitwisselen van gegevens en informatie.
De heer Gerrit Jan Olthoff zal, vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, per 31 december 2023 zijn functie als directeur van de NIWO neerleggen.
Op 23 en 24 november 2023 organiseerde de NIWO een (informele) internationale bijeenkomst in Den Haag voor alle Europese zusterorganisaties, evenals het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
In deze Stand komen de uitvoeringsorganisaties van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het woord. Het rapport is op 15 november 2023 aan de Tweede Kamer gestuurd.
De huidige directeur van de NIWO, Gerrit Jan Olthoff, stopt eind december van dit jaar. Hij zal per 1 januari 2024 worden opgevolgd door de heer Aernout van der Bend.
Op 17 oktober 2023 bestond de CEMT, nu het International Transport Forum, 70 jaar. De 'Group on Road transport' coördineert het quotasysteem van de CEMT-vergunningen.
Begin oktober vond de bijeenkomst plaats bij de NIWO. Er zijn o.a. afspraken gemaakt over het aantal uit te wisselen ritmachtigingen.
Op lokale wegen kom je regelmatig landbouwtrekkers (tractor) met aanhangers tegen die agrarische oogstproducten, zoals aardappelen en suikerbieten vervoeren. Is er dan een transportvergunning nodig?
Het jaarlijkse rapport van onderzoeksbureau Panteia over kostenontwikkelingen in het wegvervoer is verschenen. Vergunninghouders kunnen gratis een exemplaar downloaden of opvragen.
Welke stappen zijn nodig voordat een vluchteling uit Oekraïne als beroepschauffeur aan het werk kan?
Het ministerie heeft een procesbeschrijving gemaakt.
Per 1 juni 2023 gelden regels voor chauffeurs die in een ander EU-land voor een transportbedrijf werken, maar bepaalde werkzaamheden in Nederland uitvoeren.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft per brief van 12 april 2023 het NIWO-jaarverslag 2022, inclusief de jaarrekening, goedgekeurd. Lees alles over de activiteiten van de NIWO in het afgelopen jaar.
Ter voorbereiding op het commissiedebat over het goederenvervoerbeleid op 13 april 2023 informeerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer over de huidige inzet van het kabinet.
Op 1 januari 2023 telt Nederland 16.285 bedrijven met een vergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg.
Een kleine categorie van voertuigen met een laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.
Het voertuigregister is op verschillende punten aangepast. Het invulformulier is nu een stuk eenvoudiger. De NIWO gebruikte daarvoor feedback van vele bedrijven.