De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft Dertje Meijer voor de periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2028 herbenoemd tot voorzitter van de raad van advies van de NIWO.
Wijzigingen ERRU-regelgeving
Europa heeft dit jaar de ERRU-regelgeving aangevuld. ERRU staat voor het Electronic Register of Roadtransport Undertakings. In het ERRU register wisselen Europese lidstaten informatie uit over overtredingen van ondernemingen in het wegtransport. Na een overtreding van onder andere vervoerswetgeving kunnen ondernemingen en vervoersmanagers strafpunten krijgen. Bij teveel strafpunten loopt de onderneming het risico de vervoervergunning te verliezen en kan de vervoersmanager ongeschikt worden verklaard. Er kunnen alleen strafpunten worden uitgedeeld, na een onherroepelijke veroordeling voor een overtreding die voorkomt op de lijst ERRU-overtredingen.
De twee belangrijkste aanvullingen:
- Een ongeschikt verklaarde vervoersmanager kan pas weer als vervoersmanager aan de slag, nadat opnieuw de examens, bedoeld in de beroepsverordening voor het wegvervoer, met succes zijn afgelegd.
- Er zijn 21 nieuwe overtredingen die leiden tot strafpunten toegevoegd aan de lijst ERRU-overtredingen.
1. Rehabilitatie vervoersmanager
Zodra een vervoersmanager ongeschikt is verklaard, voldoet deze persoon niet meer aan de eis van betrouwbaarheid. Deze persoon mag niet meer als vervoersmanager werkzaam zijn. Dat mag pas weer na rehabilitatie. Een ongeschikt verklaarde vervoersmanager kan pas rehabiliteren nadat de ongeschiktheidstermijn van twee jaar is verstreken. Als aanvulling daarop stelt Europa nu dat de vervoersmanager opnieuw examens voor vakbekwaamheid in het beroepsgoederenvervoer met succes moet afleggen.
Deze aanvulling is geregeld in Verordening (EU) 2020/1055, waarmee Verordening (EU) 1071/2009 is gewijzigd. Klik hier voor de gewijzigde versie van 1071/2009. De aanvulling is nu nog niet in werking getreden, maar is al wel opgenomen in het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet wegvervoer goederen. Wanneer de wet wordt aangenomen, is de nieuwe regel van kracht.
2. Nieuwe overtredingen
De toegevoegde ERRU-overtredingen en de bijbehorende strafpunten zijn hieronder opgesomd per categorie.
Deze aanvullingen staan in de Uitvoeringsverordening (EU) 2022/694 van 2 mei 2022, waarmee Verordening (EU) 2016/403 is gewijzigd. Klik hier voor de gewijzigde versie van 2016/403. Deze aanvulling van de Europese regels is inmiddels in werking getreden.
Categorie: Rusttijden
1. | Geen rusttijd ter compensatie van 2 opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden (3 strafpunten) | |
2. | Normale wekelijkse rusttijd of wekelijkse rusttijd van meer dan 45 uur die in een voertuig wordt genomen (3 strafpunten) | |
3. | De werkgever dekt de kosten voor het verblijf buiten het voertuig niet (1 strafpunt) |
Categorie: Organisatie van het werk
4. | De vervoersonderneming zorgt er bij de planning van het werk niet voor dat de bestuurders kunnen terugkeren naar de exploitatievestiging van de werkgever of naar hun woonplaats (3 strafpunten) |
Categorie: Voorleggen van informatie
5. | Incorrect gebruik of niet-gebruik van het teken voor “veerboot/trein” (1 strafpunt) | |
6. | Vereiste informatie niet aangebracht op het registratieblad (3 strafpunten) | |
7. | De bestuurder heeft de symbolen van de landen waarvan hij de grenzen tijdens zijn dagelijkse werktijd heeft overschreden, niet vermeld (1 strafpunt) | |
8. | De bestuurder heeft de symbolen van de landen waar de werkperiode van de dag is begonnen en beëindigd, niet vermeld (1 strafpunt) |
Categorie: Cabotage (goederenvervoer)
9. | Een cabotagerit uitvoeren die niet in overeenstemming is met de geldende wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaat van ontvangst (3 strafpunten) | |
10. | Cabotage uitvoeren in een lidstaat binnen 4 dagen na het einde van de laatste wettige cabotagerit in diezelfde lidstaat (3 strafpunten) | |
11. | De vervoerder kan geen duidelijke bewijzen leveren van het voorafgaande internationale vervoer en/of van elke daaropvolgende cabotageactiviteit en/of van alle activiteiten die zijn verricht in het geval het voertuig zich in de periode van vier dagen vóór het internationale vervoer in de lidstaat van ontvangst bevond, en kan die bewijzen tijdens de duur van de wegcontrole niet overleggen (3 strafpunten) |
Categorie: Cabotage (personenvervoer)
12. | Een cabotagerit uitvoeren die niet in overeenstemming is met de geldende wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaat van ontvangst (3 strafpunten) | |
13. | De controledocumenten voor cabotagevervoer bevinden zich niet aan boord van het voertuig of kunnen niet worden overgelegd op verzoek van de inspecteur (reisblad voor ongeregeld vervoer, of het contract dat is gesloten tussen de vervoerder en degene die het vervoer organiseert, of een voor eensluidend gewaarmerkt afschrift daarvan in het geval van bijzondere vormen van geregeld vervoer) (3 strafpunten) |
Categorie: Recht dat van toepassing is op verbintenissen uit overeenkomst
14. | Schending van het recht dat van toepassing is op verbintenissen uit overeenkomst (3 strafpunten) |
Categorie: Detachering van bestuurders in het wegvervoer
15. | De informatie in de detacheringsverklaring is onvolledig (1 strafpunt) | |
16. | De detacheringsverklaring wordt niet uiterlijk bij aanvang van de detachering ingediend bij de lidstaat waarin de bestuurder is gedetacheerd (3 strafpunten) | |
17. | De detacheringsverklaring voor bestuurders is vervalst (3 strafpunten) | |
18. | De bestuurder kan geen geldige detacheringsverklaring overleggen (3 strafpunten) | |
19. | Er wordt geen geldige detacheringsverklaring ter beschikking van de bestuurder gesteld (3 strafpunten) | |
20. | De gevraagde documenten worden niet binnen 8 weken na de datum van het verzoek bij de ontvangende lidstaat ingediend (3 strafpunten) | |
21. | De ondernemer houdt de detacheringsverklaringen niet actueel in de openbare met het IMI verbonden interface (1 strafpunt) |
Gerelateerde artikelen
Wanneer u een aanvraag indient, krijgt u per e-mail een ontvangstbevestiging met een verwijzing naar uw persoonlijke internet pagina (pip) op het NIWO-ondernemersloket.
In november 2024 gaf de minister van Infrastructuur en Waterstaat goedkeuring aan de begroting voor het jaar 2025 en de wijziging van de tarieven. De volgende tarieven gelden per 1 januari 2025.