De NIWO bemiddelt bij onenigheid tussen een EETS-aanbieder en tolheffer. EETS betekent European Electronic Toll Service.
Bemiddeling tussen de tolheffer en EETS-aanbieder
De elektronische tolheffingssystemen (EETS) worden ingevoerd. In Nederland kan men zich bij de RDW (de tolheffer in Nederland) aanmelden om aanbieder van elektronische tolheffingssystemen te worden. De tolheffer zet een procedure op die een EETS-aanbieder moet doorlopen alvorens in een EETS-gebied Europese elektronische tolheffingsdiensten te mogen aanbieden. Elke lidstaat met een EETS-gebied wijst een bemiddelende instantie aan om bemiddeling mogelijk te maken tussen tolheffers, die over een op het grondgebied van de lidstaat gelegen EETS-gebied beschikken en EETS-aanbieders, die met die tolheffers overeenkomsten hebben gesloten of daarover onderhandelen. In Nederland is de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) als bemiddelende instantie aangewezen.
Bemiddelingsverzoek
U kunt ervoor kiezen de NIWO te verzoeken om te bemiddelen (hierna: bemiddelingsverzoek), indien u:
- een tolheffer of EETS-aanbieder bent, en;
- een geschil hebt over het aangaan (en de voorwaarden) van een overeenkomst betreffende een Nederlands tolgebied.
Als alleen u een bemiddelingsverzoek indient, dan zoekt de NIWO contact met de andere partij om te vernemen of die ook akkoord is met de bemiddeling.
De NIWO is bevoegd om na te gaan of
- de aan de EETS-aanbieder opgelegde contractvoorwaarden niet-discriminerend zijn;
- de EETS-aanbieder wordt vergoed volgens de in artikel 23 van de Wet implementatie EETS-richtlijn (hierna: de Wet) vastgelegde beginselen.
Kosten
Het tarief voor de kosten van de bemiddeling bedraagt € 300,- exclusief btw per uur.
Voorafgaand aan de bemiddeling wordt de tolheffer en EETS-aanbieder ieder een voorschot van € 4.800,- exclusief btw in rekening gebracht. Iedere partij draagt de helft van de kosten, tenzij anders overeengekomen. De werkelijke kosten worden vastgesteld op basis van nacalculatie. De factuur moet binnen dertig dagen worden voldaan. Een bemiddelingsprocedure wordt niet eerder gestart dan nadat het daartoe verschuldigde voorschot is ontvangen. Een spoedige betaling is gewenst, zodat het verzoek daarna met voortvarendheid in behandeling kan worden genomen. Restitutie van het voorschot is niet mogelijk indien een verzoek om bemiddeling eenmaal is aangevangen.
Wat moet u doen?
U dient een bemiddelingsverzoek bij de NIWO in door een hiervoor bestemd formulier te downloaden, in te vullen en te e-mailen naar eets@niwo.nl. Het verzoek bevat in ieder geval:
- de gegevens van partijen (naam, vestigingsadres en -plaats);
- de gegevens van (indien aanwezig) de gemachtigde(n) van partij(en);
- de onderliggende accreditatieovereenkomst (indien aanwezig);
- de gronden van het verzoek/ redenen van het geschil;
- de EETS-gebiedsverklaring en;
- informatie over de kosten en inkomsten voor het verlenen van toldiensten zoals bedoeld in artikel 24 lid 2 van de Wet.
De bemiddelingsprocedure geschiedt op vrijwillige basis. De procedure vindt in beginsel in de Nederlandse taal plaats, tenzij partijen anders afspreken. In dat geval wordt een tolk of vertaler ingeschakeld. De kosten daarvan worden separaat in rekening gebracht.
Benodigde gegevens
Als u en de andere partij bemiddeling van de NIWO wensen, dan ontvangt u beiden een ontvangstbevestiging en moet de meegezonden factuur binnen dertig (30) dagen worden betaald. U dient u ook te houden aan de spelregels in het bemiddelingsreglement.
De NIWO laat u vervolgens binnen een maand weten of zij over alle voor de bemiddeling noodzakelijke documenten beschikt. Als er aanvullende stukken nodig zijn, dan vraagt de NIWO deze bij u op. De behandeltermijn wordt opgeschort met ingang van de dag na die waarop de NIWO u uitnodigt het verzoek aan te vullen, tot de dag waarop het verzoek is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken. Dit betekent dat de behandeling van uw verzoek wordt opgeschort en de behandeltermijn van zes maanden zoals bedoeld in artikel 38 lid 3 van de Wet voor deze periode wordt verlengd. Wanneer een bemiddelingsverzoek onvoldoende gegevens of bescheiden bevat voor de voorbereiding van het uit te brengen advies, kan er - na voorafgaand schriftelijk bericht - besloten worden het bemiddelingsverzoek verder niet in behandeling te nemen.
Inschakeling advocatenkantoren
Als alle door de NIWO aan u en/of de andere partij opgevraagde informatie én de betaling binnen zijn, wordt het dossier doorgestuurd naar een van de door de NIWO geselecteerde advocatenkantoren. De advocatenkantoren behouden zich het recht voor om aanvullende informatie op te vragen.
De NIWO werkt samen met de advocatenkantoren De Clercq Advocaten Notariaat en GMW Advocaten. Zij zullen niet optreden in hoedanigheid van advocaat, maar vervullen een adviserende en bemiddelende rol voor de bemiddelende instantie. Zij behandelen het bemiddelingsverzoek vertrouwelijk, zorgvuldig en onpartijdig. Zij kunnen zich laten bijstaan door een derde, zoals een secretaris. Daar zijn ook kosten aan verbonden. Dit ziet u gespecificeerd op de rekening terug.
Mocht u tegen (een van) deze advocatenkantoren bezwaren hebben, laat u het de NIWO dan direct weten. Als de NIWO weet wat de bezwaren zijn en deze bezwaren een redelijke grond hebben, dan kan de NIWO daarop acteren.
Als er geen bezwaren zijn dan wordt met u beiden zo spoedig mogelijk een afspraak gemaakt. Er worden spelregels vastgelegd waaraan beide partijen zich houden. Zo werken partijen mee aan een voortvarende afhandeling van het verzoek en - zo mogelijk redelijkerwijs - aan een voor beide partijen passende oplossing. Partijen en hun gemachtigden doen geen mededelingen aan derden over (de inhoud van) de bemiddeling en er geldt een geheimhoudingsplicht voor partijen, hun gemachtigden en de bemiddelaars.
Het advocatenkantoor stelt u altijd in de gelegenheid om uw verhaal te doen. Er kan hierbij gebruik worden gemaakt van Micorsoft Teams.
U kunt:
- het gesprek met elkaar aangaan;
- onderhandelen en proberen met de andere partij er samen uit te komen met behulp van het advocatenkantoor.
Er wordt gezocht naar een voor beide partijen passende oplossing. Het kan zijn dat het advocatenkantoor meer informatie nodig heeft om tot een (concept)advies te kunnen komen. Er wordt dan nadere informatie bij u en/of de andere partij opgevraagd.
Om uw verhaal te onderbouwen, kunnen er ook afspraken worden gemaakt om getuigen te horen of deskundigen in te schakelen. Dit kan extra kosten met zich meebrengen, ook over deze kosten worden afspraken gemaakt.
Partijen krijgen een conceptadvies waarop zij vervolgens nog schriftelijk eventuele op- en aanmerkingen kunnen maken. Vervolgens ontvangen partijen een (niet-bindend) advies van de NIWO. Als u het niet eens bent met het advies kunt u naar de rechter gaan.
Of als partijen tot een overeenstemming komen, worden de gemaakte afspraken vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Na ondertekening is het juridisch geschil definitief opgelost en zijn partijen gebonden aan de gemaakte afspraken. De rechter kan de inhoud van de vaststellingsovereenkomst niet toetsen. De overeenkomst kan niet worden ontbonden. Wel kan nakoming worden gevorderd bij de rechter.
De advocatenkantoren stellen zich aan u voor
De Clercq Advocaten Notariaat
- Ernst van Win, al 40 jaar advocaat, oud-deken van de Haagse Orde van Advocaten, en sinds 1996 geregistreerd mediator
- Sonja Geldermans, advocaat met een master European Law
- Robert Sanders, gepromoveerd specialist in tuchtrecht en ervaren advocaat en rechter in klacht- en tuchtzaken.
GMW Advocaten
Het team van GMW Advocaten heeft ruime ervaring met het adviseren van en bemiddelen voor bedrijven. De specialistische kennis van Godelijn Boonman, de praktische aanpak van Koen Vermeulen en de ervaring van Daniël Huijboom met de grensoverschrijdende Europese regelgeving maakt GMW Advocaten als bemiddelaar bij EETS-geschillen zo geschikt. Voor ieder contractueel geschil tussen tolheffers en EETS-aanbieders zoeken zij naar een oplossing op maat. In de bemiddelingsprocedure verzorgen zij een advies waar alle partijen verder mee kunnen.
Op 7 april 2022 is het tariefbesluit EETS gepubliceerd in de Staatscourant. De Wet implementatie EETS-richtlijn trad op 19 oktober 2021 in werking. EETS staat voor European Electronic Toll Service (Europese elektronische tolheffingsdienst).
Op 19 oktober 2021 trad de Wet implementatie EETS-richtlijn in werking.