Per 1 januari 2024 treden gewijzigde wetten en regels voor wegvervoerders in werking. Dit was nodig omdat Europa in 2020 het Mobiliteitspakket heeft aangenomen.
Mobiliteitspakket
In 2020 heeft het Europese parlement het mobiliteitspakket aangenomen. Dit pakket bestaat uit twee Europese verordeningen en één richtlijn. Het pakket bevat nieuwe regels voor de toegang tot het beroep voor internationaal goederenvervoer over de weg en tot de markt, de rij- en rusttijden, de tachografen en de handhaving en detachering van bestuurders in de wegvervoersector.
Voor de NIWO en de bedrijven met een Eurovergunning voor beroepsgoederenvervoer over de weg is met name verordening 2020/1055 van belang. Deze verordening wijzigt de verordeningen 1071/2009 (toegang tot het beroep van wegvervoerondernemer) en 1072/2009 (toegang tot de markt voor internationaal goederenvervoer over de weg).
Gewijzigde Nederlandse wet- en regelgeving per 1 januari 2024
De wijzigingen uit het mobiliteitspakket worden binnen de Nederlandse wet- en regelgeving geïmplementeerd. De Tweede Kamer en de Eerste Kamer keurden de wetswijziging eind 2022 goed. In december 2022 zijn de wijzigingen in de Staatscourant gepubliceerd, maar deze traden toen nog niet in werking. Dat gebeurt op 1 januari 2024. Ook de NIWO-beleidsregel vergunningverlening is aangepast en geldt per 1 janari 2024.
De belangrijkste wijzigingen voor de vergunningverlening voor het beroepsgoederenvervoer:
- Verlaging ondergrens vergunningplicht Eurovergunning
In de Europese verordening is de ondergrens voor de vergunnningplicht voor voertuigen verlaagd van 3,5 ton naar 2,5 ton toelaatbare maximum massa. In Nederland geldt de vergunningplicht voor voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg. Vanaf 1 januari 2024 moeten daarnaast ook alle voertuigen met een toelaatbare maximummassa van meer dan 2500 kg een vergunning hebben, los van de vraag of het laadvermogen meer of minder is dan 500 kg. Een zeer klein aantal voertuigen moet daardoor nu wel een vergunning hebben en voorheen niet.
- Aanscherpen en verduidelijken eis van werkelijke en duurzame vestiging
Het verduidelijken wanneer sprake is van een werkelijke en duurzame vestiging om het verschijnsel van de zogenoemde ‘brievenbusondernemingen’ te bestrijden, en een eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld te garanderen.
- Voertuigregistratie
De NIWO opende in 2022 het online voertuigregister. Met ingang van 1 januari 2024 zijn Eurovergunninghouders verplicht hun actieve kentekens in het voertuigregister aan te melden. Ook vraagt Europa om het aantal personeelsleden in te vullen.
- Samenwerking lidstaten
Het verbeteren van de (bestuurlijke) samenwerking tussen de lidstaten, door het uitwisselen van overtredingen via het ERRU-systeem en van informatie over de reële vestiging van ondernemingen via het Internal Market Information System (IMI-systeem).
- ERRU regelgeving
Europa heeft ook de ERRU-regels aangevuld, waardoor het nodig was om de NIWO Beleidsregel evenredigheidstoets en sanctionering bij verlies betrouwbaarheid in het goederenvervoer over de weg te wijzigen.
1. Rehabilitatie vervoersmanager. Een ongeschikt verklaarde vervoersmanager is niet eerder gerehabiliteerd dan nadat de ongeschiktheidstermijn van twee jaar is verstreken én hij opnieuw de examens voor vakbekwaamheid in het beroepsgoederenvervoer met goed gevolg heeft afgelegd.
2. Er zijn in totaal 21 nieuwe ERRU-overtredingen toegevoegd aan de lijst van ERRU-overtredingen.
3. De sanctie (schorsing of intrekking Eurovergunning) werkt door op de bestuurders van de onderneming die in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel staan geregistreerd (dus op directeur, vennoot, eigenaar). Hiermee wordt beoogd schijnconstructies tegen te gaan.
Het mobiliteitspakket bevat ook andere wijzigingen, zoals de aanpassing van cabotageregels en de digitale tachograaf. Deze hebben geen invloed op de werkzaamheden van de NIWO.
Verordening 2020/1055 Wet- en regelgeving
Een kleine categorie van voertuigen met een laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft een nota tot wijziging van de Wet wegvervoer goederen naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze wordt op 9 november 2022 behandeld.
Een kleine categorie van voertuigen met een laadvermogen van 500 kg of minder én toelaatbare maximum massa van meer dan 2500 kg gaat onder de vergunningplicht vallen.
In 2020 heeft het Europese parlement het mobiliteitspakket aangenomen. De nieuwe regels moeten geïmplementeerd worden in de Nederlandse wet- en regelgeving. Het wetsvoorstel tot wijziging van de WWG ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer.
Op 21 februari 2022 gaan er nieuwe regels uit het Europese mobiliteitspakket in. Er gaat een 'cooling-off' periode van 4 dagen gelden na 3 cabotageritten binnen 7 dagen. Ook nieuw is de 'return home vehicle', 1 x per 8 weken moet het voertuig terug naar huis.