Zodra uw aanvraag bij de NIWO geregistreerd staat, ontvangt u automatisch een e-mail met daarin een zaaknummer. Zo weet u dat de aanvraag is geregistreerd. Ook ontvangt u een tweede e-mail met de factuur.
Een aanvraag voor een Eurovergunning wordt pas in behandeling genomen, nadat de NIWO de behandelkosten heeft ontvangen. Heeft u de aanvraag ingediend via het NIWO-ondernemersloket, dan is de factuur vaak al online betaald.
Na betaling wordt de aanvraag aan een behandelaar toegewezen. Ontbreken er stukken of zijn bepaalde stukken niet juist/onvoldoende, dan stuurt de behandelaar u een e-mail met het zaaknummer. Beantwoord deze mail voor het toesturen van aanvullende stukken. Uw mail wordt dan automatisch aan uw aanvraag toegevoegd. Ook voor andere vragen, kunt u de e-mail met het zaaknummer gebruiken.
Status zelf inzien
Van bepaalde aanvragen (nog niet alle) kunt u de voortgang ook inzien op uw persoonlijke pagina op het NIWO-ondernemersloket. Om in te loggen heeft u eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) of hoger nodig.
- Initiatiefase: wacht op betaling
- Informatiefase: in behandeling. De behandelaar beoordeelt de stukken en vraagt extra stukken op om het aanvraagdossier compleet te krijgen.
- Consultatiefase: De behandelaar heeft een oordeel gevormd, een tweede behandelaar controleert of het oordeel juist is. Het kan zijn dat er om extra stukken of extra uitleg gevraagd wordt.
- Uitvoeringsfase/Besluitvormingsfase: De aanvraag is gecontroleerd en gereed om een beslissing te nemen. Bij een positieve beslissing ontvangt u per e-mail een factuur voor het aantal vergunningbewijzen.
- Afgehandeld: Binnen enkele dagen ontvangt u de beslissing per post. Bij een positieve beslissing bevat de envelop ook de vergunning voor uw bedrijf en de vergunningbewijzen voor uw voertuigen.